Erhverv

Dynamics NAV er et smart online softwareprogram

Med Dynamics NAV handler det om at gøre arbejdsdagen nemmere for medarbejderne. Programmet er et forretningssystem til medarbejdere i alle afdelinger, og det kan håndtere forretningsprocesserne for stort set alle medarbejdere.

Med programmet installeret kan økonomimedarbejdere oprette fakturaer, bogføre, styre pengestrømme, kontoskemaer, budgetter, moms, valuta og meget mere. Men medarbejdere, der håndterer indkøb og salg, kan også bruge programmet til at styre ordrer, tilbud, varer, lager mv. Programmet giver et super godt overblik for alle medarbejdere og dets brugerflade er tilpasset for hver medarbejder, så de funktioner, de er vant til at arbejde med, ligger på brugerens startside – også kaldt rollecentret.

Medarbejdere, der sidder med projektstyring, sager og ressourcestyring (gælder både maskiner og personale), kan også bruge Dynamics NAV til deres daglige arbejdsopgaver. Ligeledes indeholder NAV omfattende funktionalitet til produktionsstyring med hensyn til særligt ordreproducerende virksomheder.

Mulighed for flere regnskaber

Flere virksomheder har mere end ét regnskab at styre. Måske har virksomheden datterselskaber, holding mv., og i Dynamics NAV kan økonomimedarbejderen sætte flere regnskaber op. Mange vælger endda også at have et test-regnskab for at prøve funktionalitet af i programmet.

Mange muligheder og meget funktionalitet

Dynamics NAV er også et effektivt regnskabsprogram for virksomheder, der handler uden for landets grænser, og har brug for valutastyring, forskellige momsgrupper og fragtsatser mv. Programmet rummer meget funktionalitet og mange muligheder for at sætte løsningen op efter netop dine behov.

Inden man investerer i Dynamics NAV, vælger mange virksomheder at bruge en Microsoft partner til rådgivning, implementering osv. Det er kompleks software og det kræver speciel viden at installere programmet og få det til at fungere sammen med virksomhedens øvrige softwareprogrammer og infrastruktur. Ikke mindst kræver det erfaring at opsætte programmet med kontoskemaer, ordrestyring mv., og derfor er det oftest en fornuftig investering at få konsulentbistand fra en Microsoft partner.

Der er mange konsulentvirksomheder i Danmark, der tilbyder ekspertise indenfor Dynamics NAV. For at købe licensen til programmet, skal du igennem en certificeret Microsoft partner. Man kan ikke købe licens direkte hos Microsoft. En certificeret partner kan også rådgive dig om de forskellige licenstyper. Der er to forskellige pakker indenfor Dynamics NAV. Basispakken med økonomi, salg, køb mv., og den udvidede pakke med produktionsstyring. Derudover skal man tage stilling til hvilken brugerlicens, hver medarbejder skal have. Typisk får økonomimedarbejdere en komplet bruger, men eksempelvis får medarbejdere, der håndterer varepluk mv. en ”let” brugerlicens, som er billigere. Vedkommende har ikke lige så mange muligheder i programmet, og licensen er derfor også billigere. Alle de medarbejdere, der skal anvende programmet, skal have en brugerlicens. Man ikke ”låne” hinandens bruger login, som man kan i nogle andre softwareprogrammer. Derudover skal man have rådgivning om Cloud og On-premise løsninger. Ved en Cloud løsning kan man vælge, at Dynamics NAV programmet bliver opgraderet automatisk, når Microsoft sender opdateringer ud. Ved en on-premise løsning vælger man selv, hvornår man vil opgradere sit NAV program. Har man mange integrationer til andre programmer og tilretninger i sin løsning, kan det give udfordringer at køre automatiske opdateringer. Her er det en fordel at forhøre sig om fordele og ulemper ved begge platforme og derefter afgøre hvilken platform, der passer til din virksomheds behov, øvrig software og infrastruktur.

Dynamics NAV skiftede i 2018 navn til Dynamics 365 Business Central. Men flere Dynamics konsulenter og kunder bruger stadig ”NAV” i daglig tale.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.