2020 var året der satte stor rekordomsætning for dansk e-handel/e-commerce branchen. Året bød nemlig på hele 155 milliarder kroner. Med disse tal er der tydeligt dannet en sort ramme om betydningen for dansk e-handel i dag. Der skete selvfølgelig en pandemi, der rettede fokus endnu på et stigende online salg. For at belyse denne udvikling, kan den beskrives som en massiv udvikling.
E-handelens udvikling gennem årene
Vi skal ikke langt tilbage, for at lande i en tid hvor E-handel ikke rigtig var noget man forbandt med “shopping”. Det store E-handel gennembrud startede i 00’erne, hvor vi for alvor fik øjnene op for online shopping. Den såkaldte online shopping tendens, startede en revolution i dansk shopping adfærd. Danskernes købsadfærd blev for alvor ændret, og flere og flere foretrak at købe online frem for at gå i fysisk ned i en butik. Eftersom flere danskere begyndte at indse, hvor smart det var at sidde i sin egen stol, og bestille varer online, blev det hurtigt en voksende tendens for dansk shopping. Det blev faktisk så stort, at virksomheder i dag, ikke kan overleve deres forretning uden at have en online tilstedeværelse.
Corona og dets indtræden
Corona havde 90% af gangene en negativ og trist opfattelse i hele Danmark og verden. Set med andre briller, var der en undtagelse i forbindelse med e-handelen. Da folk ikke måtte komme ud på grund af de mange restriktioner der blev indført landet over, måtte folk søge andre alternativer for at dække deres forskellige behov. Disse restriktioner gjorde det vanskeligt for forbrugerne at handle fysisk. Coronaen satte stor vind i sejlene for online webshops, der lige pludselig fik fordoblet eller tredoblet deres trafik og konverteringer på meget kort tid. Nogle virksomheder var allerede på forkant med dette, og var optimeret og klar til at modtage online betalinger. Ifølge en rapport fra State of Commerce, var ca. 66 % af virksomhederne, der klarede sig bedst online, dem der havde tiltænkt digital transformation som fokuspunkt.
Nu hvor I ved lidt om e-handelens massive udvikling gennem årene, kan vi se nærmere på en af de mest udbredte e-handel platform.
Shopify er et hit for alle webshop ejere
Har du også gået med tanken om at skifte din nuværende hjemmeside eller webshop over til Shopify webshop? – Som regel er det en rigtig god investering, da du som webshop ejer har utroligt mange fordele. Shopify har gjort det utroligt nemt for dig at drive online forretning, da de har udviklet tonsvis af brugervenlig og effektive funktioner, som automatisk lagerstatus, hurtige og nemme designvalg og templates til din webshop. Når det er sagt, er der selvfølgelig også ulemper ved en Shopify webshop. Shopify og deres kodesystem, kan virke som en uoverskuelig og svær process, hvis ikke man er bekendt med deres såkaldt Liquid system. Skal du f.eks. have kodet nogle specifikke funktioner som ikke fremgår af dit tema, kan det være nødvendigt at hyre en Shopify ekspert.