Erhverv

Eksperimenter med sproget og skab opmærksomhed

Hvis du driver en virksomhed, og selv står for hjemmesiden bag, så har du garanteret hørt det igen og igen: husk nu seo. Seo, seo, seo.

En hjemmeside, der ikke er seo-optimeret, får ingen trafik. Det er en efterhånden ufravigelig naturlov, som Google står bag. Og ikke bare er Google lovgivende på dette punkt – de er også udøvende og dømmende på samme tid. En hjemmeside, der ikke er seo-optimeret, bryder Googles lov og underlægges Googles dommerhammer.

Mange, der har en hjemmeside, kunne på denne baggrund hurtigt blive foranlediget til at tro, at det vigtigste for deres forretning er søgemaskineoptimeringen. Og det er jo ikke fordi det er helt forkert – det er vigtigt med seo. Spørgsmålet er bare, om gradbøjningen i det spørgsmål måske ikke lige er til den stramme side.

Seo-værdien på en hjemmeside skal nemlig i høj grad findes i hjemmesidens tekster. Og hvis de eneste kroge, der forankrer disse tekster, er keywords og produktet, så vil hjemmesideteksterne uundgåeligt blive rippet for ethvert engagerende indhold, når de læses, indtages og fordøjes af alle os almindelige dødelige.

Vi må huske på, at det ikke udelukkende er seo og produktet, der skal sætte fart under salget. Det er også indpakningen. Og en stor del af produktets indpakning er netop sproget. Det er hjemmesidens forsidetekst. Det er kategoriteksten. Det er produktteksten. Disse tekster pakker produktet ind. Og hvad sker der, hvis disse tekster blot er proppede med keywords og tomme, kedelige produktspecifikationer? 

You guessed it – intet. Eller, i hvert fald langt mindre end hvis stilen blev lagt bare en lille smule om.

En af måderne hvorpå man kan på en seo-optimeret tekst til at arbejde for sin hjemmesides konverteringsrate, og ikke imod den, er at begynde at eksperimentere lidt. Ikke i fysisk, konkret forstand, men i sproglig forstand. Hvis vi begynder at bruge nogle vendinger, som belyser hidtil overbelyste emner og elementer fra en bare en lille smule ny vinkel. Hvis vi begynder at skabe nye analogier, der skal få mundvandet til at løbe, og lysten til at buldre.

Hvis vi kan skabe et sprog, der underholder. Samtidigt med, at det er seo-optimeret. Samtidigt med, at det er produkt- og salgsorienteret. For det underholdende sprog er i sig selv et sælgende sprog. Det viser overskud. Det viser selvsikkerhed. Og det viser, at man har så godt styr på sit produkt, så man ikke prøver at iklæde sig alle de overbrugte forretningsklichéer, der ude i erhvervslivet flyver til venstre og højre som kollektive skalkeskjul for alle de skjorter, der gerne vil fremstå som små videnskabsmænd for hver deres felt.

Hvis man er usikker på hvordan man skal eksperimentere med sproget på sin hjemmeside, kan det være gavnligt at få en professionel til at optimere teksterne, så de sælger og fremstår super skarpe. Landets tekstbureauer, som fx https://dittekstbureau.dk, står i kø for at tilbyde dig netop sådanne ydelser. 

I alle tilfælde er det en ofte overset faktor – det eksperimenterende og underholdende sprog – der kan bidrage med sit til at propellere din forretning op i stratosfæriske højder. Og dermed også dit salg.

Skriv et svar