Møder fylder generelt meget i hverdagen for mange medarbejdere – og det er ofte fordi møder er afgørende for, at virksomheder hænger sammen. Møder kan dog hurtigt ende med at blive dyre, kedelige og påvirke medarbejdernes arbejdsglæde. Vi har derfor her samlet vores 5 bedste tips til, hvordan du kan gøre møder mere effektive i din virksomhed.
Husk forventningsafstemningen
Det er meget vigtigt at mødet bliver karakteriseret fra starte, allerede inden mødets begyndelse. Det skal være klart for alle deltagere, hvad der skal opnås med mødet. Er det et beslutningsmøde, skal agendaen være skarp og klar, men hvis mødet er idéudvikling, må agendaen gerne være løs og der skal være plads til improvisation. Det er her også vigtigt at nævne, at der altid bør være en mødeleder, der kan kridte banen op og allerede ved mødeindkaldelsen kan markere mødets karakter.
Intet møde uden agenda
Uanset om agendaen er løs eller stram, så fungerer et møde ikke uden en agenda. Det er simpelthen spild af tid, da det så kan gå i alle retninger og ofte ende med at man slet ikke når frem til det resultat, som egentlig er meningen med mødet. Mødelederen bør derfor altid bruge minimum 5 minutter på at tænke over mødets formål og sende en agenda ud. Det bedste er at agendaen bliver sendt ud forud for mødet – og det næstbedste er, at mødelederen ridser agendaen op, når mødet starter.
Afveksling er godt
Når man har et mødelokale, så benytter man naturligvis ofte det. Afveksling er dog altid en god ting, især når der er tale om større møder, der skal føre til store beslutninger. I sådanne situationer kan det være en god idé at afholde mødet et helt andet sted, hvor alle kan samles og få en god dag eller bare nogle timer med f.eks. forplejning. Det kan være på en café eller i et mødelokale et sted i byen, hvor forplejning er med i prisen. Det er generelt også en god idé at ændre rammerne, hvis du gerne vil være sikker på kreativitet. Vi kan anbefale disse mødelokaler i Odense C.
Fjern støj
Støj er generelt en stor faktor, når det gælder om at holde fokus og holde produktivitetsniveauet højt. Det er dog ikke kun støj i form af larm omkring mødet, men især også støj i form af distraherende elementer. Det er derfor altid en god idé at fjerne f.eks. smartphones fra mødelokalet og slukke for alt, hvad de ellers kan distrahere på den bærbar, som mødedeltagerne oftest har med til et møde. Det gælder f.eks. Messenger, Twitter osv. Det sikrer at alle mødedeltageres fokus holdes på mødets formål i stedet for alt muligt andet.
Husk afrunding
Mange møder ender i no-decision, og det kan der være mange grunde til. Nogle møder er f.eks. for lange, andre mangler en agenda. Det er derfor vigtigt at der bliver lavet en afrunding i mødets slutningen, hvor der lige bliver konkluderet, hvad der er blevet aftalt og hvad næste step er i processen. Det vil også være ideelt, hvis der kommer en mail rundt med en opsummering af mødet og hvad der så skal foregå. På den måde ved alle, hvad der er besluttet og hvad de selv skal gøre for at komme videre.