Elbiler adskiller sig markant fra køretøjer med forbrændingsmotorer på flere områder. Mange tror, at de specifikke dele i elbiler kræver hyppigere udskiftning. I denne artikel undersøger vi, om det virkelig er tilfældet. Vi ser også på, hvilke dele der oftest svigter ved bilsyn, og hvilke dele der ifølge ADAC ofte går i stykker.
Almindelige problemer i elbiler
Elbiler ser ud til at have en fordel sammenlignet med biler med forbrændingsmotorer, når det gælder reparationer og udskiftning af dele. Mange komponenter som manuel gearkasse og motorens oliekredsløb er ikke til stede i elbiler. Dog er der stadig nogle dele, der ofte kræver reparation. Dette inkluderer chassisdele, bremser og batteriet.
Typisk udsatte dele:
- Chassis- og akselophængskomponenter
- Bremsedele, såsom bremseskiver
- Batteriet og dets elektronik og ledningsnet
- Karrosseridele efter kollisioner
Slitage og levetid på elbildeles dele afhænger ofte af brugen. For eksempel slides dækkene på nogle elbiler hurtigere, da førerne nyder bilernes hurtige acceleration. Ifølge Bridgestone slides elbildæk op til 30% hurtigere end på biler med forbrændingsmotor.
Chassisskader i elbiler
Elektriske køretøjer har ofte problemer med chassiset, især hjulophænget. Slidte bærearme eller styretøjsknogler er almindelige problemer. Samlinger, lejer og bøsninger kan være defekte eller slidte efter mindre end 80.000 km. Årsagen er elbilernes vægt, som ofte er en tredjedel højere end forbrændingsmotorer. For eksempel vejer batteriet i en VW ID.4 GTX 500 kg, mens Mercedes EQC’s batteri vejer 650 kg.
Bremseproblemer i elbiler
Elbiler oplever hyppigere problemer med bremserne. Rust på bremseskiver forekommer op til 50% oftere i elbiler. Defekte og rustne bremseskiver reducerer bremseeffektiviteten og kræver tidlig udskiftning. En årsag til den høje fejlrate er, at elbilens bremser sjældent bruges på grund af rekuperation.
Batteriproblemer i elbiler
Drivbatteriet er en af de dyreste komponenter i elbiler. Udskiftning kan koste over 10.000 euro. Batteriets levetid er normalt mellem otte og ti år, men mange producenter tilbyder en garanti på 8 år eller 100.000 til 160.000 km. Styreenheder og elektronik til batteristyring kan også svigte og kræve udskiftning. Ledningsnettet, som kan koste op til 3.000 euro, er også udsat for skader fra mårbid og skal nogle gange udskiftes.
Skader efter ulykker
Skader på elbiler efter ulykker kan være særligt problematiske. Ud over karrosseridele kan det elektriske system, især højspændingssystemet, blive beskadiget. Ifølge en undersøgelse fra Allianz øger dette reparationsomkostningerne med op til 40%.
TÜV-rapporten om elbiler
Tyske TÜV har et godt overblik over, hvilke dele på elbiler der ofte er defekte. Ifølge TÜV-rapporten 2024, som indeholder resultaterne af over ti millioner hovedinspektioner, har Tesla Model 3 en fejlrate på 14,7%, mens Volkswagen e-Golf og Renault Zoe klarer sig bedre.
Vedligeholdelse og slid
Elbiler er generelt yngre end forbrændingsmotorer. Det betyder, at mange dele endnu ikke har nået deres naturlige slidgrænse. Manglende vedligeholdelse kan føre til hyppige defekter i chassiset, akselophænget og belysningssystemet.
ADAC’s havarirapport
Ifølge ADAC’s havarirapport for 2023 er problemer med startbatteriet den mest almindelige årsag til nedbrud i elbiler, ligesom i biler med forbrændingsmotorer. Dette problem rammer både elbiler og forbrændingsmotorer, hvilket udgør 43,2% af alle nedbrud i 2022.
Denne artikel viser, at selvom elbiler har visse fordele med færre dele at vedligeholde, har de også unikke udfordringer. Regelmæssig vedligeholdelse og opmærksomhed på slidte dele kan hjælpe med at forlænge elbilens levetid og sikre sikker kørsel.
Sælg din elbil
Hvis du oplever problemer med din elbil og du ønsker at sælge den, kan du altid kontakte Defekt bil