Søger du et digitalt bureau i København er der mange om buddet. Der er flere tusind bureauer i Danmark foruden de mange selvstændige freelancere der tilbyder deres marketingekspertise mod timebetaling. Der findes end dog mange forskellige specialer, og det giver god mening, da digitaliseringen for alvor har skabt et foranderligt billedet. Mediebilledet er nemlig blevet mere kompleks i løbet af digitaliseringen, og ingen kan længere påråbe sig at vide alt om alle digitale marketingkanaler. Du finder derfor digitale bureauer, marketingbureauer, reklamebureau, PR-bureauer, Influencer marketingbureauer, webbureauer og mange flere.
Den stigende digitalisering og udbredelse af tutorials på fx Youtube, har givet flere muligheden for at etablere sig i branchen på trods af en stigende kompleksitet. Det afspejler sig i en tendens til, at mange med lav eller ingen marketingerfaring sælger deres timer til en uhørt lav pris for at komme ind i branchen og få deres første kunder – det ses blandt andet i en stigende antal ”social media eksperter”. Det er et paradoks skabt af at alle relativt let kan lære at sætte en annonce op i for eksempel Facebook. Det svarer lidt til at alle kan køre en tur på Formel 1-banen i deres bil, men der er stor forskel hvor hurtigt man kan gennemføre den. Det handler om erfaring og viden til hvordan svingene skal passeres, og hvor meget bilen kan holde til. Det samme gælder altså Facebook, der i dag er et yderst komplekst annonceværktøj med mange til- og fravalg, selvom man rimelig let kan sætte en annonce op. Pointen er, at der kan være stor forskel i kvaliteten af målgruppeopsætning, annonceplaceringer og optimering af din kampagne på Facebook.
Flytter vi metaforen over i reklamebranchen, så er det selvsamme dilemma der udspiller sig i branchen. Så er der altså også stor forskel på hvor effektiv en kampagne der udvikles til eksempelvis Facebook. Det er naturligvis ikke kun negativt, at branchen består af mange udbydere og billigere alternativer, da det for små virksomheder kan betyde forskellen mellem at have råd til at få marketingassistance eller ej. Alligevel klinger det ofte hult når den 22 årige freelancer påråber sig titlen som social media specialist eller ligefrem senior efter 1,5 års erfaring.
Pointen er, at der er mange ‘marketingspecialister’ derude, så pas på hvem du vælger, og hvilke kriterier du vælger ud fra. Sørg altid for at få flere til at byde ind på dine opgaver, så du får forskellige betragtninger på din opgave. Du er altid velkommen til at få en second opinion hos Berthu & Co.