Overvejer du at købe en ny bil? Så bør du helt sikkert læse denne artikel. Her fremhæver vi fordelene og ulemperne ved elbiler.
Hvis vi havde skrevet denne artikel for et par år siden, ville resultatet helt sikkert have været anderledes. Elbiler ville have haft flere ulemper og langt færre fordele. I dag er vinden imidlertid vendt, som vores analyse viser.
Miljømæssig fordel!
Hvis elbiler har grøn elektricitet i tanken, er de uovertruffent rene på vejen. Hvis køretøjerne bliver udbredt, vil luften helt sikkert blive bedre. Der udledes mindre CO2, og udledningen af nitrogenoxider og andre forurenende stoffer reduceres massivt.
Og desuden vil det ikke lugte, som det gør nu i vores byer. Det glæder både beboere, fodgængere og cyklister. Og naturligvis ejerne af e-mobiler: De behøver ikke at blive udenfor, når der er kørselsforbud i de indre byer.
Fordel af driftsomkostninger!
Elbiler kan stadig være ret dyre at købe. Men tendensen er klart nedadgående. Med hensyn til driftsomkostningerne er elbiler allerede ret billige. For eksempel energi: 7 liter benzin pr. 100 kilometer koster knap 10 euro. De 16-18 kilowatttimer, som en elbil skal bruge for at tilbagelægge den samme strækning, koster 5,40 euro. Og: Førere af e-biler skal ikke betale bilafgift i ti år.
Forsikringer er også billigere: Der er ofte en rabat på mellem 10 og 20 procent. En anden praktisk funktion er, at du kan oplade din bil om natten i din garage ved wallboxen. Med et solcelleanlæg på taget, en elbil foran døren og et strømlager i kælderen bliver det endnu billigere at lade op.
Fordel motor!
Elbiler har forholdsvis enkle motorer, der kun består af få komponenter. Det gør dem lettere end forbrændingsmotorer, men først og fremmest mindre sårbare. Det skyldes f.eks., at en elbil ikke har nogen gearkasse, og at der heller ikke er nogen generator, tandrem, kilerem eller manuel gearkasse. Det følger heraf: Det betyder ganske enkelt, at færre dele kan gå i stykker, hvor færre dele er monteret.
Det bringer os til det næste punkt: Elbiler kræver betydeligt mindre vedligeholdelse end deres konkurrenter. Det betyder, at du meget sjældnere skal på værksted med din e-bil. Og hvad mere er – det vil glæde alle dem, der gerne vil køre hurtigere – elmotorer har en meget høj effektivitet. I køretøjer med forbrændingsmotorer er dette tal omkring 20 procent; i elbiler, der oplades med grøn elektricitet, er tallet godt 90 procent. Og de er også meget sporty.
Fordel: miljømæssig bonus!
Alle, der køber en elbil, en plug-in hybridbil eller en brændselscellebil, vil få en generøs bonus: 6.000 euro for en elbil og 4.500 euro for en hybridbil. Den føderale regering ønsker at bruge miljøbonussen til at fremme salget af nye elbiler. Den føderale regering og bilindustrien betaler hver halvdelen af tilskuddet.
Efter en forlængelse vil programmet dog ophøre senest i 2025, så alle, der ønsker at skifte, bør gøre det så hurtigt som muligt, da bonussen kun er tilgængelig, så længe der er penge i puljen. Og hvis du vil vide mere om miljøbonussen, har vi denne artikel om tilskud til elbiler til dig.
Det var fordelene – og ulemperne?
Selvfølgelig har elbiler stadig nogle få ulemper. Men de bliver færre og færre – fordi teknologien tager store skridt fremad, og samtidig ændrer folks bevidsthed sig. I fremtiden vil flere og flere mennesker ikke kun tale om bæredygtig mobilitet, men også aktivt forfølge den. https://www.billigladestationer.dk/ladestandere/
Ulempe ved rækkevidde
Elbilers manglende rækkevidde er naturligvis en ulempe. Dette gælder især for dem, der rejser meget i forbindelse med deres arbejde og har lange afstande at tilbagelægge. Desuden må man forvente et tab af rækkevidde for elbiler om vinteren, fordi kulden koster energi. Men hvis man kigger tilbage, vil man hurtigt se, at der er sket meget med hensyn til rækkevidde. De nuværende lithium-ion-batterier i elbiler har en energitæthed, som var utænkelig for få år siden. Det gør batterierne mere kraftfulde og øger bilernes rækkevidde enormt.
Eksperter som konsulentfirmaet Horvarth & Partners har forudsagt, at elbiler vil kunne køre i gennemsnit 450 km på en enkelt opladning allerede i 2020. Nogle modeller, som f.eks. fra Tesla, opfylder allerede dette krav. Men de fleste elbiler har i øjeblikket en rækkevidde på 350-400 km. Det er naturligvis stadig kun halvdelen af den distance, som en fuldt optanket dieselbil kan tilbagelægge. Hvis vi ser lidt længere ind i fremtiden, er der næppe nogen grund til ikke at køre elektrisk.
Ulempe opladningsinfrastruktur
Der er ingen tvivl om, at opladningsinfrastrukturen fortsat skal forbedres. I mellemtiden er der forholdsvis mange ladestationer i de store byer og byområder, mens der stadig er nogle huller på landet. Ved udgangen af 2019 var der i alt 24.000 offentlige ladestationer i Tyskland, hvilket er 50 procent flere end året før. Men hvis mange mennesker på én gang skifter til elbiler, vil det alligevel blive vanskeligt at tanke op i byerne.
En løsning kunne være store tankstationer, hvor mange biler kan oplades natten over. Desuden skal der installeres mange opladningsterminaler i underjordiske garager, så det virkelig kan betale sig for alle at skifte til en e-bil. På landet er situationen anderledes. Her bor mange mennesker i deres eget hjem – de kan få installeret en wallbox i deres carport og tanke op, når de vil.
Ulempe: leveringstid
Folk, der køber en e-bil i dag, må nogle gange vente ret længe på deres nye bil. Selv om leveringstiden er blevet kortere i mellemtiden, skal du stadig vente op til ti måneder, afhængigt af producent og model. Leveringstiderne for konventionelle biler er betydeligt kortere end for elbiler.
Ulempe ved opladningstider
Afhængigt af, hvordan du oplader din bil, kan det tage lang tid at fylde den op. Det kan tage op til 17 timer ved en normal stikkontakt, men kun 1-2 timer ved en hurtigopladningsstation. Vi har forberedt flere oplysninger om opladningstiden for elbiler til dig her.
Ulempe ved købspriser
Det er sandt: Elbiler er stadig dyrere at købe end sammenlignelige køretøjer med forbrændingsmotorer, men priserne falder, og allerede i dag findes der nogle modeller til overkommelige priser. Men i takt med at sortimentet øges, vil priserne også falde. Fremtidsforskere har beregnet, at de vil falde så meget, at der ikke vil være nogen grund til at købe en diesel- eller benzinbil igen.